De 6 ICT-trends van 2021 volgens onze CCO Mark Versteeg

We lezen tegenwoordig vaak, vermoedelijk terecht, dat het bewogen tijden zijn. En ook de ICT-ontwikkelingen staan niet stil. In een poging om alles nog bij te benen, laten we onze CCO Mark Versteeg even rustig aan het woord over de ICT-trends in 2021.

Flexibel werken wordt normaal

In de laatste jaren won het thuiswerken geleidelijk aan populariteit. Maar het afgelopen jaar heeft het fenomeen, noodgedwongen, écht een vlucht genomen. Veel werknemers en werkgevers ontdekten zo dat thuiswerken helemaal zo verkeerd nog niet is.

Om succesvol thuis te kunnen werken, is er wel een aantal voorwaarden van toepassing. Om ons te beperken tot de voorwaarden binnen ons vakgebied: het belang van flexibele, goed beveiligde cloudwerkplekken is groot. Waarom cloud? Omdat u dan altijd toegang heeft tot bedrijfsspecifieke applicaties en data, op een zeer goed beveiligde manier. Anyplace, anytime.

De definitie van het begrip ‘werkplek’ verandert. Steeds minder wordt de werkplek een vaste stek op kantoor, met daarop een log werkstation dat volgens het one size fits all-principe is samengesteld. De werkplek van de toekomst sluit steeds beter aan op de behoeften van degene die ermee werkt. En die werkplek kan eigenlijk overal zijn.

5G wordt volwassen

Vorig jaar was de lancering van 5G. Daar merkten we met zijn allen nog niet heel veel van, maar dat gaat veranderen. Om te beginnen met de snelheid: 5G is honderden keren sneller dan 4G. En ook veel stabieler. De stap van 4G naar 5G is eerder een revolutie dan een evolutie.

De komst van 5G plaveit de weg voor nieuwe innovaties. Met 5G als levensader kan de potentie van het Internet of Things (IoT) véél beter worden benut. Daarmee doelen we niet hoofdzakelijk op consumententoepassingen en gadgets, maar op baanbrekende vondsten die de bedrijfsvoering binnen tal van branches blijvend zullen beïnvloeden. Zelfrijdende auto’s, smart shipping, operatierobots die op afstand worden bestuurd door chirurgen, enzovoorts.

Weliswaar wordt de maximale snelheid van 5G dit jaar nog niet bereikt, omdat de frequenties pas in 2022 geveild worden, maar daarna gaat het in positieve zin los. Voor ondernemers en netwerkbeheerders is het evenwel nú al goed om na te denken over het 5G-proof maken van hun digitale infrastructuur. De verwachtingen van 5G zijn torenhoog en geheel nieuwe businessmodellen worden mogelijk. Cijferaars hebben berekend dat de groei door 5G tot 2035 meer dan 13 biljoen dollar bedraagt. Een flink aandeel daarvan is voor de (maak)industrie (4,7 biljoen dollar), maar ook in de branches informatie en communicatie, retail en groothandel, en de publieke diensten gaat 5G de komende tijd een wereld van verschil maken.

Artificial Intelligence (AI) wordt nóg intelligenter

Artificial Intelligence (AI) komen we al op veel plaatsen tegen. We zien het terug in bijvoorbeeld chatbots op websites, die steeds vaker ook daadwerkelijk antwoord geven op uw vraag. Of in navigatieapps, die steeds betere routes berekenen en daarbij ook automatisch rekening houden met uw voorkeuren.

In 2021 gaat dit nog een stapje verder. Vooral op zakelijk vak is er nog  veel winst te behalen, maar dat gaat ook zeker gebeuren. Niet in de laatste plaats omdat de computerkracht en software steeds betaalbaarder en toegankelijker worden. Zo zal AI steeds vaker worden ingezet voor het analyseren van patronen uit allerlei soorten data. Dat biedt legio automatiseringskansen. En de bijdrage van AI aan de wereldeconomie kunnen we maar beter niet onderschatten. Volgens een gerenommeerd adviesbureau wordt de bijdrage van AI binnen tien jaar zo’n dertien biljoen dollar.

Steeds meer organisaties laten complete bedrijfsprocessen overnemen door data. Als u daar een vleug AI aan toevoegt, worden de mogelijkheden eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan een klant van een telecomprovider die advies wil over een nieuw abonnement. Hij voert daartoe een verzoek in via de chatfunctie. De chatbot raadpleegt de historische gegevens, neemt het contract erbij en komt binnen een paar tellen met een op maat gemaakt voorstel dat de klant zo kan accepteren. Daar is echt geen medewerker van een telecomwinkel meer voor nodig.

Slechts een eenvoudig voorbeeld, maar u kunt erop rekenen dat AI de potentie heeft om in nagenoeg alle branches een hoofdrol te gaan vervullen. Werk uit handen geven aan computers en bots kan een flinke stap zijn. ‘Is het wel betrouwbaar?’, is een terechte vraag die u uzelf kunt stellen. Die vraag kunnen we bevestigend beantwoorden. Fouten maken is menselijk. Door onderdelen en processen te automatiseren, wordt de foutkans kleiner. En de huidige AI is de fase van kinderziektes al lang voorbij.

Nog dit jaar zullen er meer AI-oplossingen op de markt komen waar u als ondernemer voordeel uit kunt halen zonder dat u zelf over veel ICT-kennis hoeft te beschikken. Denk aan softwarepakketten, die u op abonnementsbasis kunt aanschaffen, in te zetten voor salarisuitbetalingen en personeelsadministratie.

Veel wordt cloud-based

Als het goed is, verdwijnen in de loop van 2021 heel wat donkere wolken die ons al bijna een jaar boven het hoofd hangen. Maar op een andere manier komen daar heel wat wolken voor terug. We voorspellen voor 2021 behoorlijk wat cloudvorming. In de cloud gebeurt het momenteel en in de toekomst. Daar ontstaan aan de lopende band nieuwe kansen waarvan u zakelijk enorm kunt profiteren.

Er zijn verschillende soorten clouds. De distributed cloud, waarbij clouddiensten fysiek dicht bij de afnemer worden geplaatst, is er een om rekening mee te houden. De cloudprovider (een partij als de Oaktree Group dus) blijft verantwoordelijk voor het toezicht erop en het beheer ervan. Een andere belangrijke cloudvorm is de hybrid cloud. Dat is een gebalanceerde combinatie van publieke en private clouds.

Steeds meer bedrijven switchen naar een cloudservice. De pandemie brengt dit proces in een stroomversnelling. Mensen willen altijd en overal kunnen beschikken over hun data en bedrijfsspecifieke applicaties. De eisen aan hardware worden steeds kleiner; het belangrijkste criterium is een snelle en stabiele internetverbinding. Die zijn er, en met 5G komt er nog veel meer supersnel internet op ons af.

Werken in de cloud zal in 2021 – en daarna – goedkoper en dus toegankelijker worden. Cloud-based werken wordt steeds vaker in een abonnementsvorm gegoten. U betaalt een vast bedrag per maand en uw ICT-dienstverlener zorgt voor alles wat u nodig heeft om snel, veilig en efficiënt te kunnen (net)werken. Waar en wanneer u maar wilt.

Meer aandacht voor cybersecurity

Cybersecurity krijgt – gelukkig – een steeds grotere rol binnen de bedrijfsvoering van een organisatie. En terecht. Cybercriminaliteit, zoals een hack, kan de continuïteit van een bedrijf zomaar op het spel zetten. En het is geen ver-van-ons-bed-show meer.

Wat dat betreft heeft de coronacrisis cybercriminelen genoeg mogelijkheden gegeven om bedrijven aan te vallen. Het vele thuiswerken speelt hackers in de kaart. Cybercriminelen zijn altijd op zoek naar de zwakste schakel om een bedrijfsnetwerk binnen te dringen. Een matig beveiligd thuisnetwerk kan zomaar die kwetsbare plek in de verdedigingslinie zijn.

En omdat er, vanwege het thuiswerken, vanaf steeds meer plekken wordt ingelogd op het bedrijfsnetwerk, kunnen malafide inlogpogingen minder alarmbellen laten rinkelen. Het is dus absoluut geen overbodige luxe dat organisaties hun bedrijfsnetwerken serieus versterken. En die beveiliging ook doortrekken naar andere elementen die in verbinding staan met het bedrijfsnetwerk, zoals thuisnetwerken en mobiele devices.

Hackers worden steeds slimmer, maar dat geldt gelukkig ook voor de maatregelen om cybercriminaliteit tegen te gaan. Het is een kat-en-muisspel van hoog niveau. En dat zal in 2021 – en lang daarna – nog wel zo blijven. Al met al is het van evident belang dat cybersecurity zich blijft doorontwikkelen.

Complete ICT as-a-service

Investeren is uit de mode. Tegen een vaste prijs gebruikmaken van flexibele, schaalbare en modulaire oplossingen is in, zeker in 2021. Mensen willen zekerheid in onzekere tijden. En zeker geen hoge kosten.

Deze trend, we noemen het ‘As-a-Service’, staat ook in 2021 op de lijst van belangrijke ontwikkelingen. Complete ICT wordt in een flexibel en schaalbaar abonnement gegoten dat vaak maandelijks opzegbaar is. De eindgebruiker kan het menu grotendeels naar wens samenstellen. Het softwarepakket, soort cloud, aantal gebruikers, mate van security, enzovoorts.

We verwachten dat IT-managers in 2021 voornamelijk zullen investeren in de cloud, cloudsecurity en mobiliteit. Geen grote surprise; door het massale en vrij abrupte thuiswerken is de vraag naar cloudwerkplekken en bijbehorende security snel gegroeid.

De volgende stap is het stroomlijnen van alle ICT-processen waarvan bedrijven en hun medewerkers gebruikmaken. Organisaties maken namelijk nog steeds gebruik van producten en diensten van verschillende providers en leveranciers. Dat zorgt voor conflicten, inefficiëntie, onduidelijkheid, vingerwijzen en onnodig hoge kosten. Een belangrijke taak op de to-dolijst van 2021 is het stroomlijnen van die processen. Mede daardoor kan straks het optimale gehaald worden uit bijvoorbeeld 5G en het IoT. En is uw organisatie maximaal voorbereid op de nieuwe trends op ICT-gebied.

 

Terug naar het nieuwsoverzicht