Vrienden van het Rode Kruis: een netwerk van betrokken ondernemers die het verschil maken

Samen impact maken door te investeren in innovatieve oplossingen om mensen minder kwetsbaar te maken voor rampen. In een notendop is dat de missie van de Vrienden van het Rode Kruis. De Oaktree Group was één van de eerste Vrienden van deze humanitaire organisatie. Het Rode Kruis biedt hulp voor, tijdens en na rampen en conflicten aan de meest kwetsbare mensen wereldwijd.  

Liselotte de Koning is directeur van het Prinses Margriet Fonds van het Rode Kruis, dat speciale focus heeft op preventie en steun geeft aan projecten die gemeenschappen minder kwetsbaar maken voorafgaand aan natuurrampen. Ze vertelt over het ontstaan van de Vrienden: “De Oaktree Group zit in een kopgroep van zes Vrienden van het Rode Kruis. Ze waren één van de kartrekkers. In korte tijd is het Vriendennetwerk flink gegroeid. Het is natuurlijk fantastisch dat deze bedrijven het Rode Kruis steunen. Enerzijds zorg je samen voor impact in de hulpverlening. Anderzijds voegt dat netwerk van bedrijven voor de deelnemende Vrienden ook werkelijk iets toe door in een ontspannen en inspirerende setting ook zaken te kunnen doen. Het netwerk is de motor van de Vrienden van het Rode Kruis.”

Weerbaarder maken
Preventie is het centrale thema binnen de Vrienden van het Rode Kruis. De Vrienden investeren in het voorbereiden van gemeenschappen op rampen. Iedere euro die vooraf wordt geïnvesteerd, bespaart gemiddeld 7 euro aan noodhulp achteraf. De Koning: “We zijn onder andere actief in de Filippijnen. Daar bereiden we inwoners van Tacloban voor op natuurgeweld, zoals tyfonen  en overstromingen. We planten bijvoorbeeld mangroven voor de kust die fungeren als golfbrekers. Maar we verzorgen ook evacuatietrainingen en voorzien wijken van hulpmiddelen waarmee ze mensen kunnen waarschuwen voor gevaar. Met dit pakket aan maatregelen maken we de mensen en het landschap in zo’n kwetsbaar gebied véél weerbaarder.”

Roland van der Hoek, CEO van de Oaktree Group, is enthousiast over het Vriendennetwerk. “We zijn er allemaal van overtuigd dat het Rode Kruis fantastisch werk doet. En dat ons geld goed terechtkomt, want de bijdrage gaat direct naar het project zelf. Voor de bijdrage die één Vriend betaalt, kunnen ze negentienhonderd bomen planten om de kust te beschermen. Of zestig mensen een week trainen in het geven van hygiënevoorlichting. We kunnen dus écht direct een verschil maken.” Om zelf goed voorbereid te zijn, krijgt elke Vriend de mogelijkheid om 10 medewerkers een EHBO- of reanimatiecursus te laten volgen. Ook  ontvangt iedere Vriend een EHBO koffer voor op kantoor. Daarnaast organiseert het Rode Kruis bijeenkomsten voor de Vrienden en geven ze updates over de projecten die gesteund worden.

Waardevol netwerk
Meer Vrienden zijn volgens Van der Hoek altijd welkom. “Hoe meer Vrienden er zijn, hoe meer slagkracht we hebben. Ik nodig iedereen uit om toe te treden tot ons waardevolle netwerk. Grote kans dat het voor jezelf ook iets oplevert. Als ik naar onszelf kijk: met vier van de vijf overige leden van de kopgroep heb ik contact over iets wat zij ons kunnen leveren, of de Oaktree Group aan hen. Ook dat is samen impact maken!”

Zelf ook Vriend van het Rode Kruis worden? Kijk voor meer informatie op: https://www.rodekruis.nl/vrienden

Terug naar het nieuwsoverzicht