Altares Dun & Bradstreet en de Oaktree Group: een gelukkig stel

We zullen er maar open over zijn: niet ál onze telefoontjes naar ondernemingen die we graag aan ons klantenbestand willen toevoegen, monden uit in een afspraak. De firma Altares Dun & Bradstreet stond gelukkig wél open voor een kennismaking met de Oaktree Group. En dat heeft geresulteerd in een samenwerking waar alle partijen blij van worden.

Altares Dun & Bradstreet (hierna:Altares) is expert in bedrijfsdata. Ze weten vermoedelijk meer over bedrijven en markten dan Google en Harry Mens samen. Hun database bevat bedrijfsinformatie over  meer dan 330 miljoen ondernemingen en is een haast onuitputtelijke bron van waardevolle data. Die data wordt gebruikt door meer dan 100 duizend organisaties over de hele wereld.

Wij zijn geen bedrijfsdata-expert, maar dat is ook niet nodig om te concluderen dat Altares sterk internationaal georiënteerd is. En dus veel waarde zal hechten aan afstand verkleinende communicatieoplossingen van het allerhoogste niveau. Voor onze accountmanager Rick van Leusden reden te meer om eens een te bellen naar het hoofdkantoor in Rotterdam.

Afspraak
Rick sprak met Gerard de Bruin, Senior Technical Facility Manager van Altares. Hij is verantwoordelijk voor alle technische faciliteiten en de elektronica in de kantoren in Rotterdam (de thuishaven van een kleine 100 medewerkers) en België (45 medewerkers). Veel technische zaken worden door het moederbedrijf in Frankrijk geregeld, maar niet alles. Zo was Gerard ten tijde van Ricks telefoontje net bezig om de mobiele telefoonabonnementen – voor ongeveer tachtig gebruikers – te herzien: “We waren in gesprek met onze voormalige provider, maar als ik heel eerlijk ben, kwamen daar niet de beste aanbiedingen vandaan. En toen belde Rick om een afspraak te maken.”

Rick: “Toen ik Altares voor het eerst bezocht, ben ik met Gerard de situatie gaan ontleden. Waar liepen ze tegenaan, hoe zag hun gebruik eruit? Wat vonden ze belangrijk in een provider en wat niet? Kortom: waar was behoefte aan?”

“De belangrijkste wensen waren al snel duidelijk”, vervolgt Rick. “Een stabiel netwerk met het best mogelijke bereik was belangrijk, want Altares-medewerkers zijn vaak op locatie. Daarnaast moet de databundel ruim genoeg zijn, want medewerkers maken regelmatig gebruik van een hotspot als er geen wifi voorhanden is. Bijvoorbeeld bij overheidsinstanties is het lastig om ‘in te prikken’, omdat de wifi daar afgeschermd is.”

Gerard haakt in: “Maar ze moeten daar bijvoorbeeld wel PowerPointpresentaties kunnen geven via hun mobiel, en dat gaat niet met een 6GB-limiet met lage snelheid. Die abonnementen hebben we omgezet naar onbeperkt, want onze medewerkers gingen daarvóór te vaak over hun datalimiet heen.”

Buitenlandkosten
Daarnaast wordt er vanwege het internationale karakter van het bedrijf vaak vanuit Nederland naar het buitenland gebeld. Altares  wilde in ieder geval een provider die daar geen hoge kosten voor rekent. Met dit verlanglijstje in de hand ging Rick ging op onderzoek uit. Niet veel later keerde hij terug met T-Mobile. “Die kon dat allemaal bieden. Het was de juiste match.”

De migratie naar T-Mobile, gecoördineerd door de Oaktree Group, verliep vlekkeloos. En nog steeds is Altares honderd procent content. Gerard: “Ik vind het heel belangrijk dat we ontzorgd worden bij problemen. Een goed voorbeeld is dat op een bepaald moment het bereik op sommige plekken wat minder was. Daar heeft elke provider af en toe last van. Ik hoefde toen alleen maar wat gegevens aan te leveren en de Oaktree Group heeft dat aan de achterkant samen met T-Mobile snel opgelost.”

Meedenken
Dat ontzorgen noemt Altares als een van de redenen dat wat hem betreft de samenwerking met de Oaktree Group nog lang niet ten einde is. Gerard: “Het contact is gewoon prettig. Er wordt er op een professionele manier gewerkt én Rick en zijn collega’s denken constructief mee en dragen oplossingen aan. Al met al levert dat een groot vertrouwen op. Bijvoorbeeld om straks misschien eens met hen naar mogelijkheden voor vaste telefonie te kijken.”

Wat begonnen is met een simpel telefoontje, heeft geresulteerd in een buitengewoon prettige samenwerking. We zijn blij dat we aan een partner als Altares mochten – en mogen – bewijzen waartoe we in staat zijn. Al sluiten we niet uit dat Altares dit, als bedrijfsdata-expert, allemaal al lang wist …

Foto: Billie-Jo Krul

Terug naar het nieuwsoverzicht