Klanten, zowel particulieren als bedrijven, willen meer flexibiliteit. Ze willen hun order op een zelf gekozen tijdstip en plek in ontvangst nemen. Die keuze willen ze het liefst tot op het allerlaatste moment kunnen aanpassen.
Een hele uitdaging om dat te organiseren. En het is niet bepaald de enige uitdaging binnen de branche. Wat te denken van e-fulfilment, dat draait om de volledige afhandeling van orders van online shops? Het is topsport om dat goed te organiseren.
Verder komt er nog een hele lawine aan klimaatmaatregelen op de sector af. Als er één branche is waarbinnen het thema duurzaamheid relevant is, is het de logistiek wel. We koersen af op minder emissie en minder transportbewegingen in stedelijke gebieden, want gemeenten zijn niet zo blij met al dat vervoer in het centrum. Stadshubs moeten dat oplossen; The Last Mile moet op een milieuvriendelijke manier overbrugd worden.
Hoe gaat het er nu aan toe binnen de logistieke sector?
De logistieke sector is één van de voornaamste territoria waarbinnen de Oaktree Group actief is. Onze branchekennis hebben we verkregen door uitvoerig onderzoek op het raakvlak van logistiek en ICT te verrichten en klanten uit deze sector uitgebreid te interviewen. Dat leverde waardevolle inzichten op.
Zo hoorden we vaak dat de kwaliteit van de netwerkinfrastructuur in logistieke centra onder de maat is. Vooral in de warehouses – daar waar het primaire proces zich dus met name afspeelt – is de infrastructuur dikwijls niet op orde. Vaak gaat het in zulke omgevingen om complexe, verouderde netwerken met weinig intelligentie. En dat maakt het op zo’n locatie moeilijk, zo niet onmogelijk, om de nieuwe generatie mogelijkheden (een grotere rol voor het Internet of Things, 5G, robotisering, et cetera) goed te benutten.
Van oudsher regelen veel logistieke ondernemers alles zelf. Ze hebben hun eigen vastgoed, eigen vloot, eigen chauffeurs en eigen voorraad. Ook focussen veel partijen zich op één stroom. De order staat vaak centraal en niet de transportbeweging. Er kan dus nog véél efficiënter gewerkt worden. Dat geldt ook zeker voor de distributiecentra – die zijn vaak nog niet erg intelligent. Er is té veel voorraad en de precieze locatie van de goederen is vaak moeilijk te achterhalen: een slim trackingsysteem is er niet. Dat zorgt niet alleen voor frustratie, maar ook voor veel verloren tijd.
Wat kan de Oaktree Group hierin betekenen?
Veel! Eén van de belangrijkste voorwaarden om mee te evolueren naar een intelligentere logistieke sector kan de Oaktree Group leveren: een slimme en toekomstbestendige ICT-infrastructuur, op maat gemaakt voor uw organisatie en passend bij uw ondernemingsbehoeften. Hiermee komen tal van voordelen binnen handbereik:
- Robotisering in het warehouse, het is al aan de orde van de dag. En flexibele robots die autonoom hun werk doen, zijn in opkomst – zeker wanneer 5G de kinderschoenen ontgroeid is. Vaak werken ze met mensen samen. Het enige wat robots nodig hebben is instructies, een volle accu en een sterke netwerkinfrastructuur.
- In 2050 moeten transport en logistiek minstens een factor zes efficiënter worden. Alleen inzetten op technische innovaties, zoals zuinige voertuigen en alternatieve brandstoffen, is niet genoeg. Ook efficiëntere routes zijn onmisbaar en een slimmer voorraadbeheer, zodat er veel minder opslagruimte nodig is. Voor het realiseren van de klimaatdoelstellingen zijn ICT-innovaties hard nodig. Die innovaties leveren wij.